Ao rematar a redacción do libro “As orixes da fotografía en Galicia”
(Alvarellos Editora / Consorcio de Santiago, 2018), sabía que, a non tardar,
chegarían a min novas informacións de moitos dos fotógrafos tratados nel. E,
mesmo, dos non tratados. Estaba no certo. Xa vou tendo un feixe de novidades
que quixera ir debullando neste espazo pouco a pouco.
Dúas destas achegas viñeron a
confirmar, un pouquiño máis se cabe, esa relación que apuntaba no libro e unía
a dous dos nosos pioneiros da fotografía compostelá: a Eliseo Segond con María Cardarelly.
Lembremos que á María Cardarelly
cóubolle a honra de ser a primeira fotógrafa con estudio propio en Galicia e unha
das primeiras de España. Era apenas unha moza cando tomou a decisión de
instalar un no espazo da tinturaría familiar, alí polo 1864. Aconteceu na rúa
do Hórreo (á altura do que hoxe é o Restaurante
Enxa e, ata hai poucos anos, o El
Estanco), nun lugar que comercialmente a mediados do século XIX eran os
arrabaldes da cidade. Habitualmente aquí se instalaban negocios de tipo
industrial, tan cheirentos como era a propia tinturaría. Así que, se a
fotografía era nese momento aínda un produto só ao alcance das clases máis
acomodadas, semella moi pouco axeitado pretender atraer a esta clientela a un
sitio con tan pouco glamour. Na miña
opinión, esta foi a causa principal do seu fracaso e o motivo polo que penso
que María debeu practicar a fotografía ambulante e non a de estudio máis
canónica.
Pola súa banda, Eliseo Segond
naceu e viviu boa parte da súa xuventude en Noia. Estaba emparentado pola súa
nai co pioneiro Andrés Cisneros,
como xa comentei no libro. Aínda así, esta circunstancia non parece que
condicionase o seu futuro profesional. O certo é que se cruzou na súa vida un
fotógrafo procedente de Madrid chamado Quintín
Toledo, quen lle proporcionou a formación e os aparellos necesarios.
Velaquí que podo ir avanzando xa
a primeira nova. Aínda que é resultado dunha consulta bibliográfica.
Concretamente procede dunha comunicación do malogrado José Luis Cabo de maio do ano 1986 no I Congreso de Historia da
Fotografía Española, celebrado en Sevilla1. Na páxina 208 das actas,
Cabo sinala que era «de orixe francesa,
xa que era fillo dun tintureiro deste país emigrado a Galicia a principios de
século». En efecto, Eliseo foi fillo de Modesto Segond Cassò e da súa primeira muller, María Cisneros. Eu sabía que Modesto se dedicaba a algunha
profesión comercial, pero o sorprendente era que, precisamente, exercese a
mesma ca dos pais de María Cardarelly: a tinturaría.
Como tantas veces temos dito, dificilmente son casualidades estas
coincidencias. Este feito invita a pensar que os Cardarelly e os Segond se
coñecían xa antes de que os seus fillos se decidisen dedicar á fotografía. Que
lles empurrou a facelo? en que circunstancias tivo lugar? Son preguntas aínda
sen unha resposta clara. Podemos imaxinar varias, pero quizais cómpre unha
investigación máis en profundidade nos protocolos notariais noieses e
composteláns, fontes que ata agora xa procuraron varias achegas deste
fotógrafo. O que agora queda máis claro é que a súa sociedade (que xa insinúo
no libro2) tivo lugar.
E se aínda cabía algunha dúbida
desta relación entre estes fotógrafos, apareceu unha segunda luz. Neste caso foi consecuencia dunha
acertadísima observación da investigadora e amiga Fernanda Padín Ogando3. A súa contribución non foi
precisamente banal, xa que explica en parte a historia do único retrato
coñecido da propia María Cardarelly.
Retrato de María Cardarelly publicado
en
decembro de 2003 por Xosé Henrique Acuña (Revista das Letras)
Velaquí temos a vera imago da primeira fotógrafa
coñecida de Rosalía de Castro, María
Cardarelly. Foi publicada por Xosé Henrique Acuña nun artigo publicado no 2003 na Revista das Letras4.
Mágoa que Acuña non dera máis referencias da fotografía, da que só dicía «A fotógrafa María Cardarelly en foto anónima
(ca. 1895)». A pesar dos esforzos, non puiden obter outros datos e, cando
publiquei a reprodución desta imaxe no meu libro, obviamente expuxen os que
tiña.
E aquí é onde entra Fernanda
Padín. O pasado 12 de febreiro escribiume unha mensaxe na que me chamaba a
atención sobre esta imaxe da fotógrafa feita por un anónimo e sobre outra, con
autoría, que publiquei na páxina 124 de “As orixes da fotografía en Galicia”. É
esta5:
Dama
compostelá descoñecida, carte-de-visite
do álbum de coñecidos de José Ogea
Otero,
ca. 1867/68 (RAG, AL_22_017_02_001)
O fotógrafo desta imaxe é, como
non podía ser doutro xeito, o mesmo Eliseo Segond. Comparando ambas imaxes
comprobamos unha evidente concordancia de estilos, pero, sobre todo, un
idéntico uso de aderezos na composición: a mesma cadeira torneada, a mesma
cortina con borlas e a mesma alfombra. É dicir: o autor do retrato de María
Cardarelly ten de ser o propio Segond.
Polo tanto, acudindo á datación
da fotografía da dama compostelá descoñecida, temos que concluír que a imaxe de
María Cardarelly é da mesma época: 1867/68. Cadra con esa faciana de rapaza de
22 ou 23 anos, coa que contaba por entón, e non dunha muller madura de 50 anos
que era a proposta que facía Acuña.
Antes de acabar esta
comunicación, teño que determe un pouco na actitude e na roupa que porta María
Cardarelly na foto agora atribuída a Segond. Ten os brazos cruzados (algo non
moi habitual), escondendo as mans. E, por outra banda, está vestida de negro,
apenas cun fular cruzado no pescozo. Acaso pode estar de loito? Nun primeiro
momento temos que confirmar que é moi habitual que as mulleres da época en
Compostela vistan roupas escuras, polo que talvez sexa un uso social. Porén,
tamén temos de lembrar que o pai de María, Agustín Cardarelli, morreu a comezos
de decembro de 1867, polo que en efecto pode estar de loito. Esta circunstancia
cadraría coa datación proposta da fotografía, pero non coa xeográfica. Agustín
faleceu en Ferrol, onde vivía a familia desde ese ano ou o ano anterior. Así
que isto nos levaría preguntarnos que facía Segond en Ferrol sendo un fotógrafo
compostelán? Tendo en conta o complicado que era levar non só os aparellos
fotográficos, senón tamén os elementos decorativos do estudio, non parece que
Segond tivese feito semellante desprazamento. Así que, de ser feita a
fotografía nalgunha cidade, tivo que ser en Santiago. María Cardarelly volveu
ocasionalmente a Santiago unha vez abandonou a cidade en 1866? Semella por esta
foto que así foi.
Hai outro dato biográfico de
María Cardarelly que é importante salientar neste momento: a súa primeira voda
sucedeu apenas un mes despois do pasamento do seu pai. Tivo lugar a finais de
xaneiro de 1868. Ten relación este acontecemento coa fotografía?
Por fin, a simboloxía tradicional
interpreta o cruce dos brazos como unha declaración de inactividade. Porén,
María non cruza exactamente os brazos, senón que dirixe a man dereita baixo o
antebrazo esquerdo e a man esquerda por riba do dereito para acabar escondida
baixo o brazo. Algunhas fontes falan sobre o cruzamento de brazos como un
símbolo masónico, pero este non parece o caso. Como me sucede a miúdo, prefiro
presentar as preguntas e non decantarme ningunha das respostas insinuadas ata
non ter unha confirmación.
Notas:
1. Estas actas foron publicadas no mesmo ano baixo o título “Historia de la fotografía española 1839-1986”,
nunha edición preparada por Miguel Ángel Yáñez Polo, Luis Ortiz Lara e José
Manuel Holgado Brenes (Sevilla: Sociedad de Historia de la Fotografía Española;
650 páxinas). José Luis Cabo, pola sua banda, desenvolveu un dos capítulos co
título “Historia de la fotografía en
Galicia” (pp. 203 a 212), no que semella unha das primeiras aproximacións
historiográficas a esta materia no noso país.
2. Na páxina 109 escribo: «É sumamente importante destacar a
máis que probable relación de María Cardarelly co tamén fotógrafo Eliseo
Segond, [...]».
3. Fernanda é autora de moitos artigos sobre a actividade das nosas
fotógrafas. O seu blog Fotógrafas Pioneiras é un referente na investigación
neste campo, nunca suficientemente resaltado.
4. Está publicado no seu número 493, pertencente ao mes de decembro de 2003. O título do artigo foi “Volve a fotografía, retorna a memoria” (pp. 2 a 8), na que o autor
trazou una deliciosa reivindicación das orixes da nosa fotografía, acompañando
ás súas palabras dun feixe de marabillosas fotografías, pouco reproducidas por
outro lado.
Ningún comentario:
Publicar un comentario