“Estatua non
identificada”, carte-de-visite do
Álbum de Alexandra Murguía, no Fondo de
Manuel Murguía, ca. 1866/67 (RAG, AL_03_27_03_01/02)
Os arquivos fotográficos
relacionados con Rosalía de Castro
están continuamente a ofrecermos sorpresas. A última sucedeu no acto que o
pasado día 14 de xullo tiven a oportunidade de ofrecer na Fundación Rosalía de Castro (FRC), na
casa da vate de Conxo1.
No contexto dunha presentación
que titulei “As imaxes fotográficas de Rosalía”, falei fundamentalmente das
representacións fotográficas da nosa poetisa, das seis ben coñecidas e dunha
sétima que eu cualifico de incógnita, por canto non está probada a súa
existencia nin a súa identificación como imaxe de Rosalía.
Presentación
na Casa de Rosalía do 14 de xullo de 2019 (foto: T. Pazos)
Porén, tamén quixen falar das
fotografías rosalianas, é dicir, aquelas que tiveron relación co seu ámbito
privado e ou ben eran fotos da familia, ou ben eran fotos das súas amizades.
Mais tamén son rosalianas aquelas fotos que, pertencendo aos álbums familiares,
representan a personaxes famosos cos que dificilmente mantiveron contacto directo,
pero que teñen relación co ideario social e político do matrimonio Murguía-de Castro.
Os dous arquivos rosalianos máis
importantes son os da propia FRC e o da Real Academia Galega (RAG). Un está en Padrón e o outro na Coruña. Neste último atópase
o Fondo de Manuel Murguía. Contén
275 fotografías, das que 78 se conteñen no denominado Álbum de Alexandra Murguía, ingresados principalmente a través das
doazóns que no ano 1964 fixeron Gala
Murguía e Juan Naya.
As fotografías rosalianas
Dentro do álbum de Alexandra hai diversas fotografías que entran dentro do plano de imaxes de famosos. Unha delas é esta do rei Amadeo I de Saboia2. É obra do fotógrafo madrileño José González, feita contra 1871.
Dentro do álbum de Alexandra hai diversas fotografías que entran dentro do plano de imaxes de famosos. Unha delas é esta do rei Amadeo I de Saboia2. É obra do fotógrafo madrileño José González, feita contra 1871.
Amadeo I de
Saboia, rei de España, carte-de-visite do Álbum de
Alexandra Murguía, no Fondo
de Manuel Murguía,
ca. 1871 (RAG, AL_03_18_03_01/02)
Secasí estoutra imaxe, coa que
principiamos esta entrada no blog, sexa quizais máis interesante. Non é un
retrato do natural, senón unha reprodución dunha obra escultórica. Representa a
unha persoa sentada nunha poltrona, cos seus brazos sobre os do moble e unha
gran folla estendida no regazo. A ficha que se presenta en Galiciana,
non identifica o modelo. Un parco “Estatua
non identificada” figura baixo o apartado correspondente ao título.
Ficha da
fotografía de Bernieri na páxina web de Galiciana
Esta imaxe só presentaba unha
pista: a autoría. En efecto, o cartón viña asinado polo fotógrafo italiano Cesare Bernieri (†1887). Quen é este persoeiro? A Italopedia explica que foi un
fotógrafo, pintor e patriota turinés, seguidor de Giuseppe Mazzini e amigo de Giuseppe Garibaldi. Masón e participante nas guerras de independencia italianas, foi
un dos membros da Expedición dos Mil
que conquistaron as Dúas Sicilias para o Reino de Sardeña. Nesta expedición
tamén tomou parte Leonardo Sánchez Deus3
(1835 – 1872), amigo de Murguía,
quen lle dedicou un dos seus capítulos en “Los
Precursores”. Os camiños destes dous exaltados garibaldinos probablemente
puideron cruzarse varias veces nos anos seguintes. Intuímos, pois, xa nese
momento as implicacións que esta fotografía podía ter.
Cesare
Bernieri á esquerda (Wikimedia), e
fotografías feitas polo
propio Bernieri de Garibaldi, centro (Wikimedia) e Mazzini,
dereita (Comune di Milano)
O Napoleón de Vela
Unha vez reducido o contexto da
fotografía a Italia, coñecendo o ideario de Bernieri e a época en que foi
tomada a imaxe, non foi difícil dar coa escultura. Trátase dunha obra que en
1867 tivo unha grande repercusión en Europa. É o “Napoleone morente”, esculpido
polo italo-suízo Vincenzo Vela (1820
– 1891) un ano antes.
“Napoleone
morente” e retrato de Vincenzo Vela no Museo
Vincenzo Vela, en Ligornetto
(Rezzonico
Editore, na web Ticino Top Ten)
Vela foi discípulo do purismo
neoclásico de Lorenzo Bartolini,
escultor á súa vez protexido polo propio Napoleón, ao que case consideraba un
deus. En 1855 Vela foi autor do monumento funerario a Gaetano Donizetti en Bérgamo e dalgunhas das iconas revolucionarias
da escultura italiana de mediados do XIX. De feito, participou na Primeira
guerra de independencia contra os Habsburgo (1848) o que o vencella ao propio
Bernieri. Porén, quizais o monumento máis importante de Vela é, como diciamos,
esta escultura que representa a Napoleón nos seus derradeiros días na illa de Santa Helena. É descrita por Grégoire Extermann deste xeito4:
«A composición elixida por Vela articúlase
dun xeito particularmente sinxelo. Napoleón aparece sentado nunha cadeira de
brazos, as súas pernas envoltas nunha manta de lá, un mapa de Europa nos seus
xeonllos, preso de pensamentos sombríos. O artista renuncia aos atributos
simbólicos [...] para centrarse na expresividade das partes anatómicas (cara e
mans) e no realismo das roupas. Tal pobreza iconográfica, por exemplo,
impactará a Emile Chesneau (“Esta actitude, que lembra ao paciente imaxinario,
axústase ao heroe? Onde está a espada? Onde está o código? Onde está o cetro?”), mais revélase enteiramente coherente coa
poética verista do escultor».
A peza foi presentada na Exposición Universal de París de 18675 e, nun pase previo á inauguración ofrecido ao emperador Napoleón III, este entusiasmouse con ela e mercouna por unha
fabulosa cifra, a máis alta do Segundo Imperio para unha obra de arte. Só
estiveron á mesma altura algunhas pinturas de Ingres, Meissonier ou Baudry. Foi colocada no Palacio de Versailles, onde hoxe permanece. Obtivo rapidamente unha inmensa fama, de xeito
que o fundidor parisiense Ferdinand Barbedienne realizou unha tirada de pequenas copias de bronce e mesmo o
Metropolitan Museum of Art, de Nova York, encargoulle a Vela en 1870 unha copia
exacta en mármore.
“Fronte á
estatua de Napoleón”, por Artur Grottger, 1867
(Museo Nacional de Varsovia)
En que momento foi feita esta
imaxe? Sabemos que a escultura foi executada en 1866 e que no primeiro
trimestre do ano seguinte xa estaba en París6. Existen, ademais,
probas anteriores en xeso, e copias en mármore. A fotografía está
suficientemente esvaída para non poder determinar con seguridade se é o
orixinal versaillesco ou, por exemplo, un xeso. Neste último sentido, cabe
salientar que no momento en que Vela elaboraba o Napoleón, Bernieri estaba no
norte de Italia, participando na Terceira guerra de independencia, comandando
un batallón (xuño a agosto de 1866). E tamén é posible que Bernieri tirase a
foto en Francia. Así, sabemos que o fotógrafo acompañou á delegación italiana a
París para expoñer unha serie de vinte fotografías realizadas de pinturas de Massimo D’Azeglio. Así que aí tivo a
oportunidade de fotografar a estatua de Vincenzo Vela. Polo tanto, un período
razoable no que puido ser feita a fotografía é o que vai desde a fin da guerra
en agosto de 1866 ata o mes de abril de 1867, en que foi inaugurada a devandita
exposición.
Unha imaxe de Napoleón no álbum de Rosalía
Como chegou este cartón coa imaxe
da escultura a mans dos Murguía-de Castro? As conexións e simpatías do
matrimonio co insurreccionismo italiano son ben coñecidas. A presenza de
Sánchez Deus7, compañeiro dos dous na súa xuventude en Compostela8,
na Italia da Segunda guerra de independencia do lado garibaldino vén confirmar
o interese desta xeración nos sucesos que se producían na península itálica,
mesmo a consideración de oportuno que un cartón fotográfico como o que estamos
presentando estivese nas súas mans.
O significado desta imaxe, no
eido do pensamento tanto de Murguía como de Rosalía, excede as miñas
pretensións iniciais de, simplemente, dar a coñecer o que representa. Porén, si
que considero de interese (mesmo de grande relevo) relacionar as dúas ocasións
en que Rosalía de Castro mencionou ao emperador francés na súa obra.
A vez primeira foi nas páxinas de
Ruinas
(febreiro de 1866), na que para describir a audacia das xentes dunha pequena vila (supoñemos que galega)
dicía que esta «non tivera sido desdeñada
para [empregala n]algún dos seus
golpes de man» polo mesmo Napoleón Bonaparte. É curioso observar como nunha
novela que trata do proceso reactivo que devén da relación entre a vella
sociedade e a nova, menciona xa nos primeiros compases o nome dun estadista que
revolucionou todo o século XIX apenas tomando decisións políticas durante a súa
primeira quincena. Son esas ruínas
que desde o pasado marcan o presente e o futuro, nunha reflexión moi do gusto
romántico e que desenvolve nun salientable ensaio María do Cebreiro9.
Exemplar de “El
caballero de las botas azules”,
autografado por Emilia Pardo Bazán (RAG)
Mais é a segunda referencia a que
considero de máis interese para os obxectivos que perseguimos, que son atopar
explicacións á existencia desta imaxe no álbum de Alexandra Murguía. Atópase en
El caballero de las botas azules (1867), que nomea a Napoleón dúas veces,
aínda que só imos falar da primeira. Así, no atípico prólogo-manifesto,
encontramos, tras o “puxilístico”10 diálogo entre o Home e a Musa, as aparentemente inocentes observacións de dúas
persoas que ven pasar ao Home:
«UNO (viéndole pasar).- ¿Has visto que rostro
el de ese hombre alto y delgado que acaba de tropezarnos?
OTRO.- Sí: ¡qué pálido, qué severo y qué burlón!
EL PRIMERO.- No es solo eso, sino que es el
retrato de Napoleón I. Me pareció que le estaba viendo en Santa Elena.
OTRO.- Pues
qué; ¿sabes tú por ventura que semblante tenía Napoleón en la isla de su
destierro?
EL PRIMERO.- ¡Como que le he visto por espacio de
una hora entera!...
OTRO.- ¿Estas loco? Si no habías tú nacido cuando
él ha muerto... ¿cómo pudiste verle?
EL PRIMERO.- ¡Toma! Le he visto en el panorama tan
perfectamente como ahora os veo a vosotros... Acababan de colocarle en el
féretro y tenía la cara ni más ni menos que la de ese que acaba de pasar.
TODOS.- Ah! ah! ah! ah!»
Tal como sinala Isabel Estrada11, que o Home
sexa un calco de Napoleón non só dá pé a unha chanza, senón que sirve para
preparalo fronte ao lector e definir ao personaxe, ao cabaleiro das botas azuis.
Demóstrase así o interese de Rosalía na imaxe do Emperador dos franceses, e
particularmente na ofrecida no momento da súa morte. Para iso recorre a explicar que o
observador accidental do Home viu a súa imaxe nun dos populares panoramas que
percorrían as vilas e cidades do século XIX. O panorama, lembremos, é un dos
antecedentes ideolóxicos da fotografía, en cuxo desenvolvemento participou o
propio Daguerre.
Rosalía escribiu estas liñas
tendo na súa mente a imaxe de Napoleón. Isto é claro. Pero, concretamente, a
imaxe dun Napoleón postremeiro, rendido no seu ataúde ou mesmo aínda vivo, pero
abatido na poltrona, como mostra a estatua de Vela. Puido ter servido a
fotografía de Bernieri como inspiración a este breve texto rosaliano? Aparentemente, a descrición da pasaxe rexeita esta opción ao concretar que o viu no panorama.
Secasí, é tamén moi probable que esta fotografía estivese xa nas mans da nosa
poetisa no momento de escribir a novela e, particularmente, este diálogo entre “Un Hombre y una Musa”, tal e como demostramos ao datala entre agosto de 1866 e abril de 1867. Nada é desbotable á hora de analizar as fontes
de inspiración dunha autora. Como no caso da que eu denomino imaxe-incógnita de
Rosalía, a imaxinación do lector é libre de considerar o que estime. Aínda que
neste caso temos a seguridade de que a fotografía existe!
Quería neste espazo, unha vez
máis, compartir convosco a experiencia da análise fotográfica como base para o
seu emprego posterior como documento histórico per se. Oxalá teña sido do voso interese e anime a realizar novas e
detidas análises do álbum de Alexandra Murguía e tantos outros, cousa que a bo
seguro daría lugar a moitas novas sorpresas.
“Napoleone
morente e Vincenzo Vela”, conxunto que se
atopa en Turín, 1910 (foto:
cerusico1925, Flickr)
Notas:
1.
Tivo lugar no eido do festival organizado por esta institución chamado “Abride a fiestra. Rosalía en festa 2019”,
que un ano máis se celebrou na casa da Matanza.
2.
Aparece publicada na páxina 52 do meu libro, “As orixes da fotografía en
Galicia” (Alvarellos Editora / Consorcio de Santiago, 2018).
3.
Pascual Sastre, Isabel María (1995): “La Italia del Risorgimento y la España del
Sexenio Democrático. De los precedentes a la crisis del Sexenio (1860 – 1874)”.
Madrid: Universidad Complutense; 629 páxinas.
4.
Extermann, Grégoire (2013): “Vincenzo
Vela e François Rude: due visioni postume di Napoleone Bonaparte a nord e a sud
delle Alpi”, contido no catálogo “Nel
segno della Libertà. Gli artisti François (1784-1855) e Sophie (1797-1867) Rude”,
na súa V parte: “Il gusto della storia e
delle glorie nazionali (1836-55)”. Ligornetto (Suíza): Confederatione
Svizzera. Ufficio Federale della Cultura UFC; páxina 154. Tradución propia do
texto orixinal en italiano.
5.
Unha das derradeiras obras do pintor polaco Artur Grottger (1837 – 1867)
recolle precisamente o impacto que esta escultura tivo entre o público que
visitou a exposición.
6.
A visita privada de Napoleón III, de feito, tivo lugar o 30 de marzo.
7.
Ermida Meilán, Xosé Ramón (2012): “Leonardo
Sánchez Deus: Do Banquete de Conxo ás Milicias Garibaldinas”. Artigo
publicado en Terra e Tempo, dixital
galego de pensamento nacionalista o 22 de marzo de 2012.
8.
Foi un dos participantes do Banquete de Conxo, en marzo de 1856.
9.
Rábade Villar, María do Cebreiro (2014): “Arqueología y mundo subjetivo en la novela Ruinas (1866), de Rosalía de Castro”, dentro
da revista Hispanófila, nº 171. Chapel
Hill (EE.UU.): The Department of Romance Studies, The University of North
Carolina; páxinas 187-200.
10.
Rodríguez Fisher, Ana (2014): “Rosalía
y la novela moderna: El caballero de las botas azules”, dentro de “Rosalía de Castro no século XXI. Unha nova
ollada”. Santiago: Consello da Cultura Galega; páxinas 415-424.
11.
Estrada, Isabel (1998): “Subversión y
conservadurismo: el discurso gótico femenino en "El caballero de las
botas azules" de Rosalía de Castro”,
dentro da revista Letras Femeninas,
nº 24. EE.UU.: Asociación de Estudios de Género y Sexualidades; páxinas 81-94.
Ningún comentario:
Publicar un comentario